|
Maart 2019
Beste inwoners van Harreveld,
|
Met het uitkomen van het pastoraal beleidsplan 2018-2021 werd duidelijk, dat er een aantal kerken van de Parochie St. Ludger gesloten zou worden. Daartoe zou ook de kerk in Harreveld behoren. De datum 1 januari 2026 wordt genoemd.
In vervolg op het bekend maken van het beleidsplan ging men vanuit de parochie St. Ludger de locaties die aangewezen waren voor sluiting, nader informeren.
Om u als inwoners van Harreveld ook op de hoogte te houden van allerlei ontwikkelingen rond onze kerk, willen wij u d.m.v. een terugkerende briefing op de hoogte houden van de ontwikkelingen. Bij deze dus de eerste informatiebrief.
Op 29 november 2018 waren diaken de heer Cor Peters en namens het bestuur mevrouw Anja Oude Geerdink naar Harreveld gekomen om met een 15-tal vertegenwoordigers van allerlei geledingen binnen onze kerk van gedachten te wisselen. De bedoeling van Cor en Anja was om het deze avond vooral te hebben over de vraag wat sluiting van de kerk betekent voor de geloofsgemeenschap in Harreveld. Wat kan en mag er nog wel? Hoe kunnen we ons geloof óók vorm geven in Harreveld.
Bij de aanwezigen kwam toch vooral de vraag naar boven hoe je de kerk voor het dorp kunt behouden. Anja en Cor gaven aan, dat dit soort zaken toch vooral en als eerste met het bestuur besproken dienen te worden. Ze gaven wel aan, dat er vooreerst geen vervolgafspraak gepland wordt, maar dat ze (naar draagkracht) beschikbaar zijn om begeleiding en ondersteuning te bieden bij het onderzoeken van de mogelijkheden naar wat nog wel kan.
Op 11 december 2018 was er een overleg met het gehele Parochiebestuur St. Ludger, de voorzitter pastoor H. de Jong, de heren Jos Rosendaal, Hans de Graaf en Ton de Vries.
Namens Harreveld was de Beheerscommissie St. Ludger Harreveld
(daarvoor locatieraad geheten en vroeger bestuur van de Parochie St. Agatha) aanwezig met weer een aantal vertegenwoordigers van geledingen binnen de kerk van Harreveld en Dorpsbelangen Harreveld.
De redenen van kerksluitingen werd uit de doeken gedaan. Situatie werd geschetst, dat binnen niet al te lange tijd het feit zich voordoet, dat 2 pastores staan voor het “bedienen” van 16 kerken.
Daar een gevolg van: Het in gang zetten van een beleid over de toekomst van de kerkgebouwen is onvermijdelijk. Het is tevens heel logisch dat er daarbij emoties ontstaan zowel bij besturen als bij parochianen.
Diverse zorgpunten kwamen in de vergadering naar voren:
- Vanuit Harreveld zijn er zorgen, dat gelden die vanuit de locatie Harreveld binnenkomen op den duur in één grote pot terechtkomen.
- Men vindt de St. Agathakerk van zeer grote waarde voor het dorp; allereerst voor het behouden van al was het maar een aantal vieringen per jaar, maar ook als beeldbepalend gebouw voor Harreveld.
- Wat is de toekomst van de begraafplaats? Al heel snel kon gezegd worden dat die blijft bestaan en dat er ook begraven kan blijven worden.
- Er is een vraag naar de schenkingen, die in het verleden gedaan zijn ten behoeve van de kerk van de H. Agatha.
- De procedure voor het onttrekken van een kerk aan de eredienst wordt door het bestuur aan Harreveld toegezonden. Vervolgvraag was wat de mogelijkheden in/met de kerk zijn na een herbestemming.
Deze en nog vele andere opmerkingen vragen om een helder antwoord, voor zover dat mogelijk is.
Na afloop van de vergadering en het vertrek van de bestuursleden van de St. Ludgerparochie waren de aanwezigen het erover eens, dat men verdere actie dient te ondernemen.
Als vervolg op vorenstaande volgde op 14 maart 2019 de eerste bijeenkomst van een 15-tal personen, die zich verder willen verdiepen in de toekomst van de kerk te Harreveld.
In de komende jaren zal deze groep u als inwoners van Harreveld op de hoogte houden rond allerlei ontwikkelingen omtrent Onze Kerk.
Deze eerste bijeenkomst is vooral besteed aan het doornemen van de notulen van de vergadering van 11 december 2018. Verder is het zaak om duidelijkheid te krijgen over schenkingen, die in het verleden gedaan zijn en over financiën in het algemeen. Om een start te maken en ons te oriënteren in deze materie zijn er 2 werkgroepen opgericht:
- Werkgroep 1 gaat contact opnemen met de Stichting Oude Gelderse Kerken.
Zij houden zich bezig met het in standhouden van kerken in onze regio.
De werkgroep gaat zich oriënteren wat deze Stichting voor ons kan betekenen.
- Werkgroep 2 gaat contact zoeken met de Parochie Silvolde. Zij hebben de kerk in eigen beheer genomen. Vragen als: Hoe is de procedure geweest?; Waar moeten we aan denken/rekening mee houden?; Hoe is de exploitatie geregeld? enz. enz., zijn zaken waar zij ons waarschijnlijk wel wegwijs in kunnen maken.
Tezijnertijd hoort u van ons, wat de gesprekken hebben opgeleverd en hoe het proces verder verloopt.
Mocht u vragen of opmerkingen hebben, dan horen we dat graag van u. U kunt deze schriftelijk deponeren in de brievenbus bij de kerk, of via mail ; harreveld@sintludger.nl
Commissie Toekomst Kerk Harreveld.